Παρασκευή, 26 Μαρτίου 2010

ΜΑΡΙΝΑ ΛΕΜΕΣΟΥ

Βρήκα πρόσφατα μια αεροφωτογραφία που παρουσιάζει το masterplan της μελλοντικής μαρίνας Λεμεσού.




Μικρό ιστορικό 


Αφού λοιπόν έγιναν οι απαραίτητες πολύχρονες διαδικασίες για διευθέτηση του στάτους των περιουσιών στην περιοχή (τ/κ περιουσίες, απαλλοτριώσεις κτλ) αποφασίστηκε από το υπουργικό συμβούλιο ότι το κράτος δεν έχει λεφτά για να χτίσει μαρίνα και αποφάσισε να χτιστεί με την μέθοδο Β.Ο.Τ. 

Δηλαδή ιδιωτική εταιρία αναλαμβάνει το χτίσιμο και απολαμβάνει τα κέρδη από αυτό για κάποια χρόνια αφού στο τέλος θα παραδώσει το έργο στο δημόσιο. Αφού έγινε ο απαραίτητος διαγωνισμός (χωρίς καμιά περιβαλλοντική μελέτη!!! και με ελάχιστους όρους και κριτήρια) κερδήθηκε απο την κοινοπραξία κυπριακών μεγαθηρίων όπως Παρασκευαϊδης, Cyparco κ.α. Αυτοί πήγαν και βρήκαν ένα αρχιτέκτονα από την Νότιο Γαλλία και του ανάθεσαν το έργο! 

Να σημειώσουμε ότι η μαρίνα θα επιστραφεί στο κράτος σε 99 χρόνια, αν αναλογιστούμε δηλαδή ότι τα σημερινά κτίρια σχεδιάζονται από τους μηχανικούς να είναι ασφαλή για τα επόμενα 50 χρόνια...τότε στα 100....


Το master plan 


1. Βασικά απ' ότι αντιλαμβάνομαι από το master plan υπάρχουν περισσότερες επαύλεις παρά σκάφη...τελικά είναι μαρίνα ή μέγα-developping? Δημιουργούνται δηλαδή καινούργια οικόπεδα μέσα στην θάλασσα, χτίζονται καμιά 200αρια οικιστικές μονάδες (σε μορφή διώροφης έπαυλης ή ακόμα και πολυκατοικίας) για πολύ αποκλειστικούς αγοραστές με εξαιρετικά ελεγχόμενη πρόσβαση, δημιουργώντας κάτι περισσότερο από γκέτο ζάμπλουτων μέσα στην καρδιά της πόλης μας, μέσα στην θάλασσα μας. Α, και γύρω-γύρω σταθμεύουν και κάποια σκάφη.

Και όλα αυτά την στιγμή που όλα τα ευρωπαϊκα κράτη έχουν θεσπίσει νόμους προστατεύοντας τα παράλια από οποιαδήποτε οικοδομή σε μια ακτίνα 100 μέτρων !


2. Επίσης είναι άξιο απορίας το που ξετρυπώσατε αυτόν τον αρχιτέκτονα όπως αξιοπερίεργη και η επιλογή ψευδό-χωριάτικου και ψευδό-γραφικού ύφους στην αρχιτεκτονική. Η μαρίνα αντιπροσωπεύει μια από τις εισόδους της πόλης μας και είναι πάρα πολύ σημαντικό να εκφραστεί σε αυτήν η Λεμεσός που θέλουμε για το αύριο, όχι μια "νησιώτικη" (!!!) εκδοχή του Αφροδίτη Χίλς. 


3. Οι φωτος είναι παρμένες από ψηλά αλλά αντιλαμβάνομαι ότι οι είσοδοι για το κοινό στις προκυμαίες θα είναι αυστηρά ελεγχόμενες, υπάρχει κάποια ευαισθησία σε αυτό το σημείο ή θα έχουμε κάτι σαν το οδόφραγμα της Λήδρας?


4. Το ύψος του τελευταίου μεγάλου βραχίονα, δεδομένου του βάθους της θάλασσας σε αυτό το σημείο και της ισχύος των κυμάτων δεν θα απαγορεύει την θέα προς το ακρωτήρι από ολόκληρη την παράλια της πόλης?


5. Τελικά αφού σε λίγο καιρό θα αρχίσουν οι εργασίες, έχει γίνει περιβαλλόντική μελέτη ή δεν χρειάζεται?





 Και επειδή το master plan μπορεί να κρύβει λίγο τα μεγέθη αυτές είναι φωτογραφίες από τα σχέδια που παρουσιάστηκαν σε μια παρωδία δημόσιας παρουσίασης στον Δήμο Λεμεσού πέρυσι. Αν ξεχάσετε για λίγο τον παρωχημένο ρομαντισμό της ακουαρέλλας θα προσέξετε τα πολυώροφα κτίρια 100 και πλέον μέτρα από την ακτή, όπως και τις κακόγουστες επαύλεις.




κλικ για μεγέθυνση


Το πιο εξοργιστικό σε όλη την ιστορία είναι το πέπλο ωραιοποίησης και του συντονισμένου εμπορικού πλασαρίσματος αυτού του μεγαλεπήβολου έργου αποφεύγοντας έτσι πραγματικό δημόσιο διάλογο. Μαρίνα είναι ανάγκη να γίνει και υποστηρίζουμε ένα τέτοιο έργο με την προϋπόθεση οι διαδικασίες να είναι διαφανείς, λογικές και να συμβαδίσουν με την σύγχρονη εποχή.

Ο Δήμος Λεμεσού πιστεύουμε ότι φέρει τεράστιες ευθύνες γιατί δεν διεκδίκησε καθόλου τον ρόλο που του αρμόζει σε όλη αυτήν την διαδικασία αφού τα πάντα αποφασίστηκαν από το υπουργικό συμβούλιο και την πολεοδομία που εδρεύει στην Λευκωσία με αποτέλεσμα σημαντικότατες πρόνοιες του σχεδίου Λεμεσού να αγνοηθούν, όπως πχ η απρόσκοπτη πρόσβαση από πεζούς και ποδηλάτες κατά μήκος της παραλίας. 

Δήμος Λεμεσού και κράτος δεν στήθηκαν στην πλευρά του απαιτητικού πελάτη απέναντι στην κοινοπραξία που ανέλαβε να διεκπεραιώσει το έργο αλλά πνίγηκαν στην ανάγκη να αποκτήσουμε μαρίνα, αποφεύγοντας την «σπατάλη» ακαδημαϊκής έρευνας και σκέψης αλλά και διαλόγου με το κοινό της Λεμεσού όσο αφορά τις πραγματικές του ανάγκες.





5 σχόλια:

  1. Αποδεικνύεται πέραν πάσης αμφιβολία ότι είμαστε ένας κράτος άρπα κώλα...ότι φάμε τζιαί ότι πιούμε.Προχειρότητες και ξανά προχειρότητες βεβιασμένες αποφάσεις,μεγαλοκαρχαρίες που ρυθμίζουν αποφάσεις και τα λοιπά.Το ίδιο συμβαίνει και με τα αεροδρόμια και τα ναύλα μας.Αλλου πετούν με τρίχες ναύλα και εμείς εξακολουθούμε να κάμνουμε οικονομίες για να αγοράσουμε ένα εισητήριο να φύγουμε να δούμε άλλους κόσμους που λειτουργούν και σκέφτονται τον πολίτη γενικά παρά την τσέπη του κάθενός...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ξέχασα,το ίδιο θα συμβεί και στη Πάφο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Για μια τέτοια αστική επέμβαση, τόσο βιαια και μεγαλεπίβολη έπρεπε να κοχλάζει η πόλη στον δημόσιο διάλογο, συνέδρια, συζητήσεις και συμβουλές από εμπειρογνωμονες αλλων πόλεων που έχουν ζήσει παρόμοιες πολεοδομικές εμπειρίες αυτου του μεγέθους.

    Εδώ το κρατησαν κρυφό, με διάφορα τεχνάσματα πλασάρουν μια λέια εικόνα και την ελπίδα για μια πιο ωραία Λεμεσό ενω στην πραγματικότητα πρόκειτε για το colpo grosso του αιώνα.

    Είναι πολύ φυσικό να γεννιούνται στον κόσμο διάφορες υποψίες.

    Το μέγεθος της αλλαγής για την Λεμεσό θα είναι παρόμοιο με το χτίσιμο του παραλιακού 8 όροφου τείχους...

    ΠΟΛΗ/ΤΙΚΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κρίμα για όλα αυτα που γίνονται για εμάς χωρίς εμάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή